Hur fungerar en elektrisk bränslepump egentligen? Kanske har du en sådan fråga och är intresserad av att förstå mekanismen bakom? Visst är du det, och idag är en bra dag för dig. Det beror på att vi har kommer gå igenom hur de fungerar.

Bränslepumpar är tänkta att hålla runt 100 000 kilometer, men de flesta behöver aldrig byta ut sina bränslepumpar. De är vanligtvis byggda för att hålla eftersom de är placerade på en svåråtkomlig plats i din bränsletank.

Grundläggande mekanism

Det grundläggande sättet att din moderna elektriska bränslepump fungerar är genom att använda en DC-motor i pumpaggregatet som drar in bränslet som sitter i din bensintank. Därifrån skickar den upp bränsleledningen och in i bränsleskenan där den kan sprutas in i en cylinder. Det blandas sedan med luft och en gnista för att skapa förbränning.

Det finns ett filter på änden av din pump som förhindrar att föroreningar i din tank kommer in i bränsleledningen. Dessutom finns det en bränsleflotta som bokstavligen flyter ovanpå ditt bränsle. Denna flottör har en arm fäst vid den som skickar en signal genom ett elektriskt kort. Detta motstånd läses av din bränslemätare och talar om för dig hur mycket bränsle som finns kvar i din tank. Det finns också ett annat elektriskt motstånd som är nedsänkt, men när det utsätts för luften vet det att du har väldigt lite gas och talar om för varningslampan för lågt bränsle att lysa.

Hur fungerar det i äldre fordon?

För er med äldre fordon och mekaniska bränslepumpar är processen lite annorlunda. Din bränslepump i den situationen har en pumpspak som rör sig upp och ner när kamaxeln snurrar. Detta skapar en bokstavlig pump som suger bränsle genom ledningen. Det är ett enkelt system som fungerar direkt med motorn snarare än med en integrerad likströmsmotor.